استاد در تراز و مسئولیت های شغلی در حوزۀ سیاسی (مرحلۀ جامعه پردازی) بر اساس بیانیه گام دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس های چهارمحال و بختیاری.ایران. شهرکرد.

چکیده

بیانیه گام دوم نوشته شده توسط مقام معظم رهبری، نقشۀ راهی دقیق برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و بستر سازی برای ظهور منجی عالم است. در این راستا همۀ اقشار جامعه می‌توانند با یافتن جایگاه و نقش خود در تمدن سازی، در راه نقش‌آفرینی و ایفای وظایفِ یک منتظر واقعی، وظایف لازم را انجام دهند. از سوی دیگر جایگاه اساتید در جامعه ایجاب می‌کند، نقش فرماندهی و پیشگامی را در تمدن سازی داشته باشند. مقالۀ حاضر تلاشی است برای تبیین جایگاه اساتید دانشگاه در مرحلۀ دوم از مراحل سه‌گانۀ «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی» که به گونۀ توصیفی تحلیلی و با شیوۀ کتابخانه‌ای و با توجه به گفتارهای معظم له در دیدار با اساتید دانشگاه سامان یافته است. بر اساس این هدف، مهمترین وظایف استاد در حوزه دشمن شناسی، جهاد کبیر، انقلابی‌گری و انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله همچنین مطالبات مقام معظم رهبری از اساتید در حوزه‌های گوناگون بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

  1.  

    قرآن کریم

    نهج‌البلاغه

    1. بسیج، احمدرضا (1393)، نسبیت فرهنگی در ترازوی اسلام، (اول)، شهرکرد: سدره المنتهی
    2. ------------ (1386)، نهضت نرم­افزاری علمی (ضرورت­ها و موانع)، (دوم)، شهرکرد: سدره المنتهی.
    3. خرم، مسعود (1379)، هویت، (پنجم)، تهران: حیان.
    4. خمینی، روح‌الله (1379)، صحیفه امام ( مجموعه 22 جلدی)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیw.
    5. رسولی محلاتی، سیدهاشم (1378) غررالحکم و دررالکلم آمدى به‌صورت موضوعی، (دوم)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
    6. طباطبایی، سید محمدحسین (1366)، تفسیر المیزان، ترجمه ناصر مکارم شیرازی و سید محمدباقر موسوی همدانی، (دوم)، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
    7. طبرسی، فضل بن حسن (1384)، مجمع‌البیان، (اول)، تهران: دارالاسوه للطباعه و النشر.
    8. مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403 ق)، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، (دوم) بیروت: مؤسسه الوفاء.
    9. مکارم شیرازی، ناصر (1382) تفسیر نمونه، (بیست و دوم) تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    • المیدانی، عبدالرحمن حسن حبنکه (1389)، کارنامه ننگین یهود در طول تاریخ، ترجمه: عبدالرحمن محمد زمان پور، تهران: احسان.
    • نائینی، علی‌محمد (1391)، اصول و مبانی جنگ نرم، (سوم)، تهران: ساقی.
    • نهج­الفصاحه، (1386)، به کوشش دکتر علی شیروانی، (سوم) دارالفکر.
    1. https://farsi.khamenei.ir.
    2. http://www.598.ir/fa/news
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6
پاییز و زمستان 1402
اسفند 1402
صفحه 101-106
  • تاریخ دریافت: 21 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1401